woensdag 19 juli 2017

Stashbusting Cat Beds


Met een hele hoop garenresten haakte ik tot nu toe 2 kattenmanden.
Ik heb 4 katten, daarom ging ik 4 stuks haken, nog 2 te gaan...
Geen placemats dus, zoals velen dachten :-)

I used a lot of scraps to crochet 2 cat beds.
I've got 4 cats, so I'll have to make 2 more beds.
Most of my readers thought I was making placemats ;-)



Ze waren tamelijk snel klaar.
De eerste haakte ik met haaknaald 12 en 5 draden tegelijk.
Voor de tweede gebruikte ik haaknaald 10 en slechts 4 draden samen.
Die tweede werd steviger, dus ga ik de volgende ook op die manier doen.

They ware easy and worked up quickly, as I used a big hook and 4 or 5 wires at the same time.
It was so much fun to watch the colours change, while working on them.


Op bovenstaande foto is mijn dochter op de achtergrond nog een gezelschapsspelletje aan het opruimen.
Terwijl zij met papa Zeeslag speelde, haakte en supporterde ik (voor dochter natuurlijk).
En de mand lag niet de hele tijd op tafel in de weg hoor, ze lag op mijn schoot, lekker warm (pffh!).

In the picture above you can see my daughter in the background, tidying up a board game.
While she was playing the game with her father, I was crocheting and supporting (for my daughter ofcourse).

And my crochet wasn't on the table in their way, it was on my lap (so warm, pffh!).


Ik vind ze zelf echt mooi geworden, met al die kleuren door elkaar.
Ik haakte ze als manden, met een hoge rand die ik dan kom omvouwen voor de stevigheid ( daarom hebben de binnen- en de buitenkant van de randen een verschillende kleur ).

I like the way the colours change, I'm really satisfied with how they turned out.
They were made like regular baskets, with a high border that I folded to be really solid.
That's also why the inside and outside of the borders have different colours.



En de eerste die een mandje kreeg, was onze Bella, mijn driepotige kat.
Tot zijn grote tevredenheid ;-)

The first one to get his own basket was Bella, my three-legged cat.
He was very pleased :-)



Als afsluiter nog een bijzondere veer die ik weer in onze achtertuin vond.
Eentje van een Vlaamse gaai (ook gaai, schreeuwekster of meerkol genoemd).
Wij zeiden daar vroeger in het Vlaams dialect een 'roeter' tegen.
Vanwaar die naam komt, dat weet ik niet, maar zijn veren zijn prachtig.
Zie je dat kleine stukje blauw?

To end this post, I wanted to show you another special feather I found in the backyard.
One of a Jay, can you see the blue spots?
Those birds are so beautiful...



Sigrid x




63 opmerkingen:

  1. Such a smart project for using up scraps! Bella looks very content in his bed.
    Jays are beautiful, but around here they're a nuisance - They rip out my spider plants and chase the cats from their food. The cats seem oblivious to the fact they could turn the birds into food... Therefore I rarely find a feather. Yours is a perfect treasure!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, jays are rather rude sometimes, you're right. Because I feed all birds, they leave our cats alone. I think one jay just lost a feather due to exuviation, because they are much too fast for our cats :-)

      Verwijderen
  2. Zo, daar ligt er 1 tevreden te zijn :-) Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie manden! Gaaf hoe je met zoveel kleuren draad de kleur zo vloeiend over kan laten lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, leuk hé, hierdoor wil je steeds maar doorhaken want dan kan je andere kleurtjes gebruiken en kijken welk effect dat geeft. :-)

      Verwijderen
  4. Mooi! En toch wel een overwinning dat de kat er ook effectief in wil, want die zijn toch soms zo koppig eigenwijs ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, het is altijd afwachten of een kat je werk wel appreciëert :-)
      Maar ik had eens ergens gelezen, en het al dikwijls gezien ook, dat katten zich veilig voelen met een randje rondom. Of toch vooral in de rug. Dus wou ik het wel riskeren. In elk geval, had ik ook nog altijd 3 andere kandidaten, als ééntje het niet zag zitten :-)

      Verwijderen
  5. De manden zijn prachtig, dat kleurverloop ook! Mooie bestemming Sigrid.
    Wij vonden pas twee kleine veren (met blauw) van Vlaamse gaaien. Bij ons maken er drie de tuin onveilig: grote mond, klein hartje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Klopt, die Vlaamse gaaien maken nogal lawaai maar schrikken snel op :-)

      Verwijderen
  6. I love your cat beds, beautiful colors and it's an excellent idea to use scraps! It's so nice to work with chunky material, isn´t it? The projects grow so quickly :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! Yes, I loved how fast it went. Although it's not always a pleasure for your hands and wrists. But I used a large hook so that went well.

      Verwijderen
  7. Wat zijn je manden mooi geworden, ik ben weg van je rood/roze
    Lief die veer, de uitdrukking roeter komt waarschijnlijk van roet, want ook een kraai wordt roeter genoemd
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Manon. O, dat wist ik niet, dat men een kraai ook roeter noemt! Jij weet daar echt veel van zeg! En ja, ik was ook in de richting van roet aan het denken, maar een kraai ziet wel zwart als roet, maar zo'n Vlaamse Gaai niet. Alhoewel, hij heeft naast zijn bruine veren ook wel wat zwarte veren, dus dat zal het toch wel zijn.

      Verwijderen
  8. Wat een super leuk idee. Prachtig met al die kleurtjes! Ga ik ook eens maken vooe onze poes en zelf als opvergmandje ook super leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Max, our biggest tomcat had a quarrel with that pair of jays nesting in our neighbours garden and ever since one of the birds it flying around without tailfaethers...
    I love the baskets you made. The colour-scheme ist brilliant! Guess Moneypenny would like to have one too (she's got a basket of her own on my desk in the studio and she loves it).
    Have a lovely day,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh my, poor jay without a tail :-) haha!
      I bet Miss Moneypenny looks even more cute in a basket than without it :-)

      Verwijderen
  10. Aha dat waren de geheimzinnige cirkels van de vorige keer! Super leuk zijn ze geworden! Ik kan me helemaal voorstellen dat je katten hier blij mee zijn. En ook nog eens een handige manier om restjes op te haken, echt heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je manden zijn erg mooi geworden en al goed in gebruik genomen zo te zien.
    Weer een prachtige veer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, mijn oudste kat komt er zelfs bijna niet meer uit, uit z'n nieuwe mand :-)

      Verwijderen
  12. Die manden zijn prachtig! Kun je er ook net eentje voor mijn Pippa haken? ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, dat mag je zelf doen Esther :-) Ik heb er hier nog 2 die aan het wachten zijn ;-)

      Verwijderen
  13. Superleuk en zo handig voor restjes!!! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke foto van Bella in de mand! Jouw poezen boffen maar... Ik vind ze heel geslaagd!
    Maar vond je het niet erg zwaar haken met zoveel draden tegelijk?

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar was ik ook bang voor Elizabeth, dat het zo'n geworstel met het garen ging worden. Maar eigenlijk viel het nog goed mee, omdat ik vaak ook tamelijk dun garen gebruikte en probeerde losjes te haken. Dan is de stevigheid van de mand iets minder, maar het valt beter vol te houden voor mijn handen ;-)

      Verwijderen
  15. Zo te zien is die goedgekeurd. Bella ligt er fijn te genieten volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, intussen onze oudste poes ook. 2 mandjes vol kat :-)

      Verwijderen
  16. supertof idee, zou onze twee honden dit ook leuk vinden? onze Jempie wel denk ik, die ligt nu al in een mandje, onze Frakke de border collie ligt liever op de grond, hij heeft een kussen , hij schudt het dikwijls genoeg op maar gaat er nooit op liggen
    zo een mand moet ik ook eens proberen, al is het maar om de resten op te werken
    Groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig hoe elk dier zijn voorkeur heeft hé. Wie weet vindt Frakke een reuzegrote mand wel heel leuk :-) haha, dan moet je wel armen gaan insmeren!

      Verwijderen
  17. Ik wil ook zo'n mand om in te liggen! Ze zijn mooi en zien er zo comfortabel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey Sigrid,
    Wat een leuke mandjes. Wat zullen je katten er genieten. Je veer is ontzettend mooi. Maandag ben ik wezen wandelen met mijn moeder en vond ik ook een veertje van een vlaamse gaai. Die van jou is heel groot. ik had een heel kleintje. haha. Heel mooi.
    Fijne donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh maar die kleine veertjes zijn eigenlijk de mooiste :-)

      Verwijderen
  19. Jouw katten hebben het maar goed. Mooie manden hoor. Ze zullen vast fijn liggen.
    O inderdaad wat mooi je ziet net dat mooie blauw van de Gaai. Prachtige vogels.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige manden voor jouw katten. Daar gaan ze vast met plezier in liggen. Goed idee om hiervoor allerlei resten garen te gebruiken. Als mijjn poezen deze manden konden zien, dan wilden ze er vast ook één.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, zorg maar dat jouw katten danniet stiekem op de pc zitten ;-)

      Verwijderen
  21. Prachtige manden! Heb zelf geen katten, maar kan ook wel andere bestemmingen bedenken. Leuk idee, dat ik zeker ga onthouden. Zo mooi al die kleuren.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Inderdaad, je kan er alle kanten mee op.

      Verwijderen
  22. Super leuk, en dat je katten er in willen.
    Die van mij zou het juist niet doen,
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ja, dat was mijn eerste gedachte ook hoor, dat mijn eigenwijze katten zich niet zouden verlagen tot iets wat ik speciaal voor hun gehaakt had :-) Maar katten houden sowieso van garen én van een randje als bescherming rond hun 'nestje', dus ik had alvast 2 kenmerken die ze normaal niet kunnen weerstaan. En blijkbaar hebben ze niet echt een kleurvoorkeur, haha.

      Verwijderen
  23. They are big! Your cats will sleep in style.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een goed idee om restjes wol voor te gebruiken, vind ze echt prachtig geworden! Weet zeker dat mijn 2 katten ook heel blij zouden zijn met zulke mooie manden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :-) De meeste katten houden van wol en mandjes dus grote kans dat jouw poezels er ook blij mee zouden zijn, ja ;-)

      Verwijderen
  25. Dit is gaaaaaaf! We hebben vrienden met 4 Siamezen, deze manden houd ik in gedachten.
    Dankjewel!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Wat leuk van die 4 Siamezen :-) :-)

      Verwijderen
  26. Leuke kattenmanden en ja, met wat dubbele draden zijn die zo gehaakt!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. My Gosh! The yarn you used to make these sweet cat beds is insanely beautiful! Your cats would sleep like royals :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Maya, I just used some scraps and tried to make beautiful combinations. My cats are happy with them :-)

      Verwijderen
  28. I really like the way you are using the colours!
    I'm now following you on Bloglovin.
    Have a nich sunday.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank's Anja and thank you for following me :-)

      Verwijderen
  29. What a lovely project, Sigrid! I love the cat beds! And can be made by scrap! What a great idea!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Geweldig die kattenmanden. Zo te zien aan je lieve driepoot liggen ze heerlijk. (Het blijft zo heftig maar zo fijn dat ze haar leventje zo vrolijk voortzet) De veren van de vlaamse gaai blijven toch wel de kers op de verentaart (hoewel ik de veer van de bonte specht die ik laatst zag ook heel graag zou vinden)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Love all this and I love your cat! Bella is love!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. What a brilliant stash buster project. I couldn't tell from the first few photos just how big these are. I love seeing one in use with your beautiful cat enjoying it. #HandmadeMonday

    BeantwoordenVerwijderen