zaterdag 28 januari 2017

My happy skirt ( crochet! ) - ready to shine!


Dank jullie wel voor de lieve en fijne reacties op deze foto op Facebook!!!

Want om eerlijk te zijn... tot 5 minuten voor de fotoshoot twijfelde ik nog over mijn gehaakte rok!

Mijn dochter zei eerst zelfs ( toen ik de bloemen er op aan het naaien was ): "Mama, zo kom je me toch nooit van school halen hé!".  En ook mijn man trok betekenisvol zijn wenkbrauwen omhoog.

Tot ik dus het juiste bloesje erbij aantrok, panty's en schoenen, haartjes gekamd,... en bij dochterlief op de kamer kwam vragen of ze wat fotootjes wou nemen voor de blog.
Toen trok ze plots grote ogen en zei ze "Wauw!".

Tja... Dat kan natuurlijk ook komen doordat ik meestal in jeans en trui rondloop ;-)


Thank you all for the wonderful and sweet comments on Facebook, when I showed you the first picture of me in my skirt!

To tell you the truth... I wasn't sure about the skirt myself, till 5 minutes before we took these pictures.

My daughter even warned me ( when I was sewing the flowers on the skirt ): "Mom, don't you dare to come and pick me up from school wearing that skirt, okay?"  My husband also looked dubiously.

Until the moment I put my panty's on, the right shirt and the right shoes, brushed my hair and walked into the room of my daughter, ready to beg her to take some pictures for my blog.
She was surprised and couldn't help to say: "Wow!" 

Now that may have something to do with the fact that I'm usually wearing trousers and sweaters, too ;-)






HOE IK DE ROK HAAKTE...
Op deze foto zie je dat ik de rok in 3 delen heb gehaakt. 
Dat was eerst niet de bedoeling hoor!
Maar door de steek die ik gebruikte, kromp de lengte van de rok en moest ik er nog wel een stukje bij aan haken.
Ik weet niet zeker hoe die steek noemt, maar het is telkens een vaste en een losse afgewisseld.
In de volgende rij haak je dan een vaste in de vaste en een losse boven de losse.
Dat geeft een dicht en stevig effect, zodat ik geen onderrok of short hoef te dragen.
De boord met de knoopjes heb ik gewoon in vasten gehaakt.
De onderste rand van de rok heb ik terug afwisselend een vaste en een losse gehaakt, maar omdat ik hier in het rond haakte ipv heen en weer, verkreeg ik een ander effect.
Daarna haakte ik random 2 bloemetjes en borduurde er enkele blaadjes tussen.
Een patroon heb ik niet uitgeschreven, daarvoor zou ik de rok opnieuw moeten maken.


HOW I MADE THIS SKIRT...

On the picture you can see 3 different parts.
That wasn't how I meant it to be!
But the stitch I used made the size shrimp, so I had to crochet a wide border to make the length acceptable for me.
I don't remember what the stitch is called, but it's quite simple: a chainstitch and a double crochet (US terms), a chainstitch, a double crochet, a chainstitch...
In the next row a dc in the previous dc and a chainstitch above the previous chainstitch.
The skirt feels solid now and I don't have to wear another skirt or extra pants underneath.
The piece with the buttons is made of double crochets only.
And the border at the end is again the chainstitch and the dc, but there I crocheted in circles instead of back and forth, so that created a different look.
Afterwards I crocheted some flower applications and embroidered a few leaves.
I didn't write down the exact pattern though, I would have to make it again in order to do that.



Mijn rok en ik zijn klaar voor het familiefeestje zondag, wat zijn jullie plannen voor dit weekend?

My skirt and I are ready for the family party tomorrow, what are you doing this weekend?


Happy weekend,

Sigrid x




71 opmerkingen:

  1. dikke proficiat met je rokje, weet je , je kan er nog eentje maken voor je dochter, want ik denk dat ze hem anders wel eens zou kunnen lenen, of is ze daar nog te klein voor?
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u! Ze is 11 en toch nog een beetje (veel) smaller van heupen dan ik ;-)
      Maar ze maakte die opmerking zelf ook wel, alleen heeft ze liever een wijd rokje om goed te kunnen bewegen. Wie weet begin ik daar ook nog aan :-)

      Verwijderen
  2. Super leuk hoor je rok!En je foto´s vind ik geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :-) Ja, liever wat gekke foto's dan van die stijve, saaie foto's hé!

      Verwijderen
  3. Wauw!! Staat je fan-tas-tisch goed!! En ik vind de foto's ook zo heerlijk spontaan en ontspannen!
    Heeeeeel veel draagplezier!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!! Ja, ik doe vaak gek samen met de dochter :-) En ik heb liever wat zotte foto's dan van die saaie waar je gewoon stijf rechtop staat ;-)

      Verwijderen
  4. "WOW!" indeed!
    Echt tof rokje! En mij zou je zo hebben mogen afhalen van 't school! Die bloemetjes zijn perfect - ik kan zo iets ook nooit laten, een klein "extra" hoort er gewoon bij!
    Veel plezier op het feestje,
    Marjan
    P.S.: dit weekend zal ik voornamelijk haken - maar dat wist je al, hé...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!!! en ja, dat klein extraatje moét gewoon hé, zo ben ik ook!
      Veel haakplezier xxxxxxx

      Verwijderen
  5. De rok staat je prachtig! Mag je erg trots op zijn.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zie je nou wel Sigrid, het rokje is echt geweldig geworden! Het staat je fantastisch en je straalt er helemaal in! De fotoshoot is super gelukt :D
    Nu ben ik alleen nog op zoek waar die rondingen dan zitten die je zo dwars zitten... ik zie alleen maar een mooi vrouwelijk sillouet ;-) Veel plezier morgen op het feestje, je hoeft gelukkig niet te shoppen voor iets nieuws, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Angélique, die rondingen werden toevallig nét goed gedraaid toen de camera klikte hoor!! :-) Echt waar! Maar dankjewel voor je superlieve compliment x

      Verwijderen
  7. This is absolutely beautiful and so creative!
    Thanks for sharing it at the Link your stuff linkparty.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je schrijft het zelf al 'crochet brightens my world' en daar ben je nu het stralende voorbeeld van!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, echt leuk geworden! Een fijn feest toegewenst!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Sigrid,
    Wat is je rok mooi geworden zeg. Echt super gaaf. Ik zou niet zo snel een rok haken maar hij is wel erg mooi. Ik heb niet veel plannen voor het weekend. Ik ga zo werken, vanavond lekker een beetje haken en film kijken en morgen misschien nog even weg (ligt aan het weer).
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik ga nu ook even geen rok meer haken hoor ;-)
      Hoop dat je werk goed meevalt, geniet straks van de film en het haken, en morgen hopelijk van een leuke uitstap!x

      Verwijderen
  11. Staat je echt super goed Sigrid! En zo'n compliment van je dochter maakt je dag toch weer goed?!

    Lieve groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterend-Brightened. Mooie foto's, het rokje springt eruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Jeanette ;-) ( Een beetje experimenteren met fotobewerking hé )

      Verwijderen
  13. Prachtig rokje. Het staat je heel goed en stralen zal je zeker doen. WauW! Fijn dat je de steek erbij gezet hebt, ga het ook eens proberen... Gewoon super wat jij allemaal kan, een groot voorbeeld voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je geeft mij een veel te groot compliment Myriam, ik moet er van blozen! Jij kunt dat ook allemaal hoor! x

      Verwijderen
  14. WoW! Echt een superleuk rokje is het geworden! En ook de foto's zijn erg geslaagd, wat een stralend geheel. Hiermee kun je je echt met goed fatsoen vertonen op het schoolplein. ;-) X

    BeantwoordenVerwijderen
  15. WOW, dit is geweldig! En wat een mooie jonge meid ben je nog...
    Jij gaat morgen op dat feestje de show stelen hoor!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dank je, ik zit hier een beetje te gniffelen hoor, ik ben al 36 jaar ( bijna 37 ) maar mijn dochter zegt dat ik een 'babyface' heb ;-) Maar goed, deze foto's in zwart-wit helpen wel om de rimpeltjes niet te zien, haha.
      Maar dankjewel voor je compliment!

      Verwijderen
  16. Wauw!!! Super leuk!!!
    Komen er nu meer kleding stukken? Hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Maar neuh... geen kleding haken voorlopig...
      Je moet toch wel echt op veel details letten, en dan was het nog maar gewoon een rokje, laat staan een trui met lange mouwen of... Ik moet mijn hersens daar te veel voor pijnigen :-)

      Verwijderen
  17. Cool, het rokje staat je beeldig.
    Veel plezier morgen op het familiefeest. Ga ik morgen ook naar toe.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat knap gedaan!
    Prachtige, stralende foto's. Leuk!
    Fijn weekend verder,
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is zeker geslaagd. Wat staat het je goed. Je kunt wel fotomodel worden.
    Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!!
      Nee, voor fotomodel ben ik niet geschikt hoor, ik was na 2 minuten al blij dat het gedaan was ;-)

      Verwijderen
  20. Oh, zo mooi! En het staat je echt heel goed! Doet me een beetje aan de stijl van Desigal denken met die gekleurde bloemen. Echt een toppertje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad, het is een beetje geïnspireerd op Desigual!
      Dankjewel voor het compliment!

      Verwijderen
  21. Wauw, Sigrid, dat ziet er geweldig uit! Zo vrolijk! :-) Daar zal je wel beziens mee hebben. :-)
    Geniet van het feestje en de complimenten.
    Ik maak er nog een lui-lekker-zondag van, een beetje haken, wat blogjes lezen, ijsje eten, ... ;-)

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Carolien!
      Hoop dat je een heerlijke ijsjeslikkende-bloglezende-luilekkerhakende zondag had ;-)

      Verwijderen
  22. Hij is echt fantastisch geworden! Hij staat je ook goed zeg!
    Je dochter is vast trots op je. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh, die is echt héél leuk!

    En ik volg Charlotte: beetje Desigual stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ja, dat idee kwam op het einde in mij op, om die bloemetjes à la Desigual er op te naaien. Een effen rok zou mij net iets te saai zijn :-)

      Verwijderen
  24. Your skirt is great and you look fab wearing it! I especially like the embroidery and appliques you've added. Enjoy the family party! x

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jij hebt vast de show gestolen met deze rok op het familieweekend. Echt super leuk. En hilarisch de reactie van je dochter ;-)
    Groepjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nou daar hoef je helemaal niet over te twijfelen hoor! Het rokje staat je geweldig! En ook erg leuk dat je die bloemetjes er op gemaakt hebt ;)

    Lieve groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Volgens mij reageerde ik net zoals je dochter: Wauw!! Zoals je 'm afgemaakt hebt met de bloemen/borduurwerk heb je er echt een bijzonder item van gemaakt!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een zeer origineel rok! je bent een groot kunstenaar!
    Heeft u een week vol creativiteit! Dank u voor al uw opmerkingen die u! Kussen uit Catalonië!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wow your skirt came out beautiful and I love the bright pink and the cute flowers. Great job and you look great in the skirt. Having fun wearing it.
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hij is superleuk geworden je rok:)! Lekker kleurrijk en die bloemetjes maken het helemaal af. Ik ben best een beetje benieuwd hoe je zo'n rok boven afwerkt? Ik bedoel in de taille?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Die taille: daar heb ik eerst geminderd zodat hij rond mijn middel paste, maar wel een stukje doorgehaakt in de breedte ( het flapje voor de knoopsgaten hangt los van de rok, maar wel vast aan de tailleband ).
      Zodat de taille wat breder is, als je de rok aantrekt, maar terug smaller is als je de knopen dichtmaakt. Ik weet niet of je het zo begrijpt, anders probeer ik eens een detailfoto te maken?

      Verwijderen
  31. This is a wonderful skirt! I love the colour and the flowers are perfect. Have a great time at the party :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Very pretty! :)

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Beautiful skirt. These appliques make it so cheerful!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. It's beautiful, thank you for sharing your lovely makes with the stash party. :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een geweldige rok! En met die applicaties is ie helemaal af. Super!

    BeantwoordenVerwijderen