zaterdag 5 december 2015

Wollige woondeken - gratis patroon!

- Quick and woolly throw -


Geloof het of niet, deze deken haakte ik op anderhalve week tijd.
En ze is lekker dik, warm en knus en toch niet zwaar!

Can you believe that this throw was made in a week and a half? It's true!
And I really love how thick and cosy it is, and yet it isn't heavy!


Ik gebruikte een soort schelpjespatroon maar van op een afstand lijken het in de andere richting wel ruitjes te zijn.
Deze deken is een kerstcadeautje voor mijn vader.
Hij leest mijn blog wel, maar hij had deze deken toch al gezien toen hij onverwachts op bezoek kwam.
Een grote verrassing wordt het dus niet, maar daardoor hoef ik lekker niet te wachten om het aan jullie te laten zien!

I used a kind of shell pattern, but if you take some distance and you turn your head, the shells look like diamonds. I liked that idea.
This blanket is a Christmas gift for my father.
He often visits my blog, but it doesn't matter cause he allready saw this throw.
He came over unexpected the other day when this blanket was lying on the table...
So it isn't a surprise anymore, but that means I don't have to wait to show it to you!


Wil je hem ook maken, hier lees je hoe!

Nodig:  5 bollen donkergrijze/blauwe Tweed (Zeeman) + 4 bollen lichtgrijze Royal (Zeeman)
& haaknaald nr.7


PS: Het ene garen is dikker dan het andere, maar omdat je toch met een te grote haaknaald haakt, heeft dat geen negatief effect. Je bekomt enkel wat extra structuur.
Als beginstokje van sommige rijen gebruikte ik 2 lossen ipv 3, zodat de rand steviger wordt.


Om een deken te bekomen van 1m20 op 1m20 haakte ik 115 lossen en 75 rijen.
Wil je het groter of kleiner, neem een veelvoud van 6 + 1 tot de gewenste breedte en haak zoveel rijen tot je de gewenste hoogte hebt.
(Eventueel kun je ook 3 of meer kleuren gebruiken.)


Patroon: 

115 beginlossen

Rij 1: Haak 2 lossen als eerste stokje en daarna nog 2 stokjes in de 3de losse vanaf de naald ( of de 115de beginlosse )
*Sla 2 lossen over en haak een vaste in de 3de losse.

Sla 2 lossen over en haak 6 stokjes in de 3de losse.*
Herhaal van * tot *.
Eindig 3 lossen voor het einde met een vaste en 3 stokjes in de laatste losse van de beginketting.


Rij 2: Neem de andere kleur en haak een keerlosse, dan een vaste in de eerste steek ( = het laatste stokje van de vorige rij ).
* In de vaste van de vorige rij haak je 6 stokjes, in het midden van de 6 stokjes van de vorige rij haak je een vaste ( zodat je aan beide kanten van deze vaste 3 stokjes hebt ).*

Herhaal van * tot *.
Eindig met een vaste in de 2de losse van het beginstokje van de vorige rij.

Rij 3: Neem terug de eerste kleur en haak 2 lossen als beginstokje en nog 2 stokjes in de laatste vaste van de vorige rij.
Doe verder zoals rij 1.


Rij 4: zoals rij 2

En zo wissel je verder af tot het einde.
Ik haakte er geen rand omheen omdat ik het niet nodig vond.


Dan ga ik vandaag verder haken aan mijn sjaal!
Alsof ik er nog niet genoeg heb :-)
Maar je kent dat wel:
die ene sjaal is te dun en meer een herfstsjaal, 
die andere sjaal zit toch niet zo comfortabel als de bedoeling was,
en die 10 andere die je haakte, heb je al weggeven, hihi.

Today I'm planning to crochet a new scarf.
Like I don't have enough scarves yet :-)
But you know how it goes:
that one scarf is not thick enough for winter,
the other one is not as comfortable as you like,
and those other 10 scarves you made, you already gave away, haha.



Fijn weekend,

Sigrid x






30 opmerkingen:

  1. Mooie deken en wat geeft deze steek een mooi effect .
    En een sjaal,daar heb je nooit genoeg van super ben benieuwd naar het eindresultaat .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En dat klopt; nooit genoeg sjaals ;-)

      Verwijderen
  2. Wauw Sigrid dat heb je snel gedaan! Hij is prachtig geworden. Ik heb zelf ook een aantal dingen af, maar nog geen tijd gevonden om te bloggen ;) fijne pakjesavond!
    Groet Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Nienke! Het ging gewoon goed vooruit met haaknaald 7, lekker los en soepel.
      Hoop dat je dit weekend wat blogtijd vindt, ben benieuwd!

      Verwijderen
  3. Mooi! Dat is er 1 om te onthouden 😃. Naast alle andere dingen die ik nog wil haken!
    Fijne Sinterklaas!

    Groetjes,

    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WAW! Ik ben ook een deken aan het haken (uit granny squares) en het vordert niet echt - ok, het moet pas klaar zijn in Juni... Bravo, dit mooi deken so snel klaar te krijgen! Prettig weekeinde, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb een grote haaknaald gebruikt en redelijk dikke wol, daarom ging het zo goed vooruit.
      En uiteindelijk zijn de afmetingen nog beperkt gebleven ook.
      Succes met je granny deken nog ;-) Ik duim!

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijke deken. Daar zal je vader blij mee zijn. En nu lekker met een eigen sjaal aan de slag. Ben benieuwd. Er is altijd een goee reden om er nog een bij te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Sandra, en wij haaksters vinden inderdaad altijd wel een reden voor een nieuwe sjaal, hihi.
      Fijne zondag nog, Sigrid

      Verwijderen
  6. Wat een super deken ga het patroon pinnen en zeker eens een keertje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk patroon! Ik ben net zo van de 'grote' projecten, maar sla deze toch op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Zo nu en dan mag er voor mij wel eens een groter project tussen, maar dit viel nog goed mee hoor, dankzij de dikke wol en de grote haaknaald. Sinds ik die granny-deken maakte had ik ook even genoeg van 'langdradige' projecten :-)

      Verwijderen
  8. Mooie deken! Leuk die combinatie van 2 garens.En dat verhaal van de sjaals herken ik wel, heb er ook veel te veel...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi effect zo met die 2 kleuren. Een patroon om te onthouden.
    Je hebt hem super snel gemaakt.
    Ben ook volger bij jou geworden.
    Groetjes Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind 'm prachtig, wat een mooi cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anderhalve week is ongelooflijk snel voor een deken! Prachtig is hij geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. You did a beautiful job making this blanket!!!
    Thanks for sharing this with us at Cooking and Crafting with J & J.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. This is SO pretty! I love how it turned out!

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zoooo mooi, deze wil ik beslist ook maken! Dank je voor het patroon x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :-)
      Nog een tip voor dit deken: bij het dunnere garen probeerde ik iets losser te haken en bij het dikkere garen haakte ik iets strakker.
      De beginketting moet goed los zijn.
      Fijn weekend x

      Verwijderen