zaterdag 5 september 2015

Gestreept en gestolen - Striped and Stolen




Soms begin ik ergens aan te haken, zonder te weten wat het precies wordt.
Ik had zin in dunne streepjes van verschillende tinten.
En in mijn achterhoofd dacht ik aan iemand die houdt van blauw.
Al hakend besloot ik dat het een tas zou worden.

Zo'n 20 rijtjes verder kreeg mijn dochter interesse in mijn haakwerk.
Hoewel ze de dag voordien had bekend dat gehaakte spulletjes niks voor haar waren.
Behalve tasjes dan...
Tasjes in het blauw, haar tweede lievelingskleur :-)
Dus je kunt raden wie er met dit werkje is gaan lopen!


Now and then I just start to crochet without knowing what I'm going to make exactly.
I just felt like thin stripes of different shades of one colour.
Meanwhile I was thinking of someone who truely loves blue.
I decided it would become a bag.

20 rows later my daughter laid her eyes on it.
It was only just the other day she confessed to me that she didn't like crochetted pieces.
Except for bags...
Bags in blue, the colour she loves most ( besides yellow ).
So guess who stole this bag? :-)





Aangezien ik mijn dochter bijna niks kan weigeren, zou deze tas voor haar worden.
(Ik zou nog wel iets anders maken voor die persoon die ik in gedachten had.)
Ze mocht dan ook kiezen welke applicatie er op kwam.
Ik denk dat ik het hier al een paar keer heb laten vallen dat ze dol is op katjes, niet?
Het was in elk geval geen verrassing voor mij dat er een kat op moest komen :-)

It's hard for me to say 'no' to my only daughter, so this bag would become hers.
( I could always make something else for the person in my mind )
She had to choose what would be the finishing touch on the bag.
I should have known, she chose a cat application.
So a cat it would be.




Dit was ook de eerste keer dat ik er een voering in zou maken.
Ik zie daar altijd als een berg tegenop.
Meestal laat ik het dan ook maar zijn.
Want ik heb geen naaimachine.
En het is zo'n gedoe!
Maar deze keer dan toch doorgebeten en ik vind het resultaat echt leuk.

This was going to be the first time I made a lining in a bag.
I always hate that...
I don't have a sewing machine and it seems so difficult and too much work.
But I persevered and I must admit; the bag looks fine now
.
Wishing you all a good weekend without crochet-thiefs ;-)
See you soon!

Hieronder volgt het patroon van de tas en de poezenapplicatie voor wie dit ook eens wil maken.

Ik wens jullie allemaal een weekend zonder haakwerk-stelers,
tot gauw,

Sigrid x





PATROON

De tas wordt gemaakt van een rechthoekige lap, die een stukje wordt omgeplooid.
De riem is tegelijk ook de zijkant van de tas.
Ik heb het geprobeerd te tekenen:



DE TAS ( rechthoek )

Met haaknaald 3,5 haakte ik 118 beginlossen.
Hierna haak je afwisselend een rij vasten en een rij stokjes.
Bij elke rij wisselde ik van kleur.
Op een hoogte van ongeveer 31 cm hechtte ik de draad af.

DE RIEM

8 beginlossen opzetten (eveneens met haaknaald 3,5).
Hierop 8 stokjes, daarna nog 98 rijtjes van 8 stokjes.

(Daarna is het wat puzzelen en meten om de riem er tussen te naaien.
Ik kan helaas niet precies zeggen op welke rij je moet beginnen met het aannaaien van de riem, ik heb het ook maar op het zicht gedaan.
Een beetje meten waar ongeveer 1/3de van de rechthoek is kan helpen.)





 KAT applicatie

*Lijfje: een cirkeltje van 6 rijen. ( als je de draad niet afhecht, kan je hier meteen de staart aan haken )

*Kopje: een cirkeltje van 4 rijen.

( ps: Hoe je een cirkeltje haakt, vindt je op de website van Wolplein.)

*De oortjes: Hecht je draad aan ergens aan de buitenrand van het cirkeltje van het kopje en haak 5 vasten,
Keer zonder keerlosse en haak 4 vasten ( de laatste sla je dus over ),
Keer zonder keerlosse en sla de eerste steek over, haak 2 vasten,
Keer en haak nog één vaste in de eerste steek.
Doe ditzelfde nogmaals bij de 5 steken die aansluiten op het eerste oortje (in de buitenrand van de cirkel).

*Staart: Haak 15 lossen, keer en haak afwisselend in 1 losse 1 vaste, in de volgende losse 2 vasten.
Zo kom je 22 steken uit en eindig je met 1 vaste in 1 losse.
Sluit met een halve vaste in de buitenrand van het lijfje.
De staart is nu vanzelf gekruld.

Naai het lijfje en de staart vast, daarna het kopje.
Als je wilt, kun je nog snorharen borduren, maar op mijn achtergrond vielen die niet op, dus heb ik ze weggelaten.




















16 opmerkingen:

  1. Wat een leuke tas. :-)
    Dank je voor het patroontje.

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel vrolijk tasje, leuke kleurtjes bij elkaar!
    Groetjes Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Sarah, ik vond het ook wel vrolijk zo :-)

      Verwijderen
  3. Leuk, Sigrid! De voering maakt de tas helemaal af. Ik heb me er ook nog niet aan gewaagd, de naaimachine staat nog op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk er ook vaak aan om met een naaimachine te leren werken. Altijd handig om te combineren met ons haakwerk!

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Dankjewel, maar achteraf bekeken had ik het naaiwerk van de voering iets fijner mogen doen...
      Maar de dochter is er blij mee dus is het oké :-)

      Verwijderen
  5. Heel mooi! En die kat past er heel goed bij! Tof tasje - 'k zou ook graag zo ééntje hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marjan! Ja, het is wel een handig formaat ook, en heb niet moeten klungelen met rits of knopen :-)

      Verwijderen
  6. I love the direction the stripes go but it's the cat that truly makes this piece fantastic.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Such a beautiful bag Sigrid! I'm not surprised your daughter claimed it! My daughters try to do that with most things I make too! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you!
      Haha, so I'm not the only one with that problem, good to know that :-)

      Verwijderen
  8. I love this bag! And my daughter adores it too :) Thank you so much for sharing at Snickerdoodle!
    http://katkatkatoen.blogspot.be/2015/09/gestreept-en-gestolen-striped-and-stolen.html

    BeantwoordenVerwijderen