woensdag 19 augustus 2015

Herfstdeken - en mijn beste tip voor kleurgebruik bij het haken!


De granny's die ik tot nu toe gehaakt heb, kregen al een plaatsje in de herfstdeken.
Telkens stopte ik bij elke granny braaf de draadjes weg en naaide het vierkantje daarna aan de vorige.
Wat een monnikenwerk!
Maar hoewel ik in real life soms te weinig geduld heb, kan ik wél geduld hebben met handwerken.
Gek hé?


Maar hoé kies je nu waar elk vakje moet komen?
Of hoe kies je zelfs de kleuren van elke bloem?
Als je gezegend bent met een onfeilbaar kleurgevoel, dan kun je dat bijna met je ogen dicht.
Maar als je bent zoals de meesten onder ons, gebruik dan de kleurenroos.
Heel eenvoudig!


- Oh ja, deze foto is om te illustreren hoe mijn haakwerk soms ligt te slingeren in onze zetel...
(De stopnaald stop ik tegenwoordig in het bloemenetui zodat ik hem snel terugvind.) - 





De kleurenroos is op zich eigenlijk al heel mooi om naar te kijken:


Vlug een beetje theorie:

In het midden de primaire kleuren / hoofdkleuren:
Dit zijn de félste kleuren rood, geel, blauw.

Meng je evenveel rood met evenveel geel, dan krijg je knaloranje, enz...
Dit zijn de secundaire kleuren. ( oranje, groen, paars )

Simpele regel:

- Liggen de kleuren dicht bij mekaar, passen ze goed bij elkaar en is de overgang zacht.
vb: paars en blauw
- Liggen de kleuren tegenover elkaar, vloeken ze eigenlijk met mekaar, maar doen ze tegelijk mekaar beter uitkomen.
vb: paars en geel

( Praktijk: Leg maar eens rode wol naast roze, deze kleuren liggen dicht bij mekaar in de kleurencirkel, dus het effect is zacht voor het oog.  Leg de rode wol nu naast groen, en je zult zien dat het schreeuwt, maar tegelijk is het rood nu veel fellen dan daarnet naast het roze. )


Bovenste granny: de lila bloem kreeg een zacht randje van blauw, maar dit blauw steekt dan weer fel af tegen de oranje 'kader' errond. Je kunt eindeloos spelen met kleuren!


Klinkt saai !!! Ik weet het!!!
Maar ik pas deze simpele regel graag toe op mijn haakwerk.
Eens je het je eigen gemaakt hebt, doe je dat automatisch.
Eerst denk ik na over wat ik wil bekomen of uitdrukken met mijn project.

Neem nu de herfstdeken.
Voor mij mag deze deken opvallen als hij in een kamer ligt.

Dus gebruik ik zeker contrasten én hoofdkleuren.
Ik heb puur blauw, puur rood en puur geel gebruikt in mijn deken ( naast andere kleuren ).
Om de kleuren goed doen uit te komen ( om ze doen op te vallen ) heb ik vaak de tegenovergestelde kleuren naast elkaar gezet.
Bv: Een donkerrode bloem met lichtgroen randje,

Wil je liever een zacht effect, zodat de deken bijna opgaat in je interieur?
Dan gebruik je kleurenburen en secundaire of zelfs tertiaire kleuren.
Dat wil zeggen: gemengde kleuren en kleuren die dicht bij mekaar liggen:
bv: roze en paars,...



Zo, misschien heb ik voor sommigen onder jullie niks nieuws verteld, maar ik ben zeker dat anderen wél iets kunnen met deze tip.
In elk geval wens ik jullie veel haakplezier de rest van deze week!
Hopelijk krijg ik zelf ook nog wat tijd om te haken...
Want de dochter haar verjaardagsparty komt er aan en mijn man hangt sinds gisteren aan de carport te klungelen ( hij is deze nacht wel binnen mogen komen slapen hoor, hahaha, dat klonk alsof hij er nu nog steeds hing :-) )

Dus mijn hulp en bijstand is daar nu even vereist...


Lieve groetjes,

Sigrid x


ps: Volg mijn blog met Bloglovin' en je mist geen enkele nieuwe post meer...











23 opmerkingen:

  1. Wauw je deken wordt prachtig!
    Leuk je stukje kleurenleer, voor velen denk ik onbekend terrein. Het is altijd mooi als je weet hoe je kleuren elkaar kunt laten versterken maar ook hoe ze elkaar kunnen 'opheffen'.
    En je stukje over geduld (of juist het ontbreken daarvan haha) herken ik volledig, in mijn omgeving is men nog meer verbaast dan ik zelf dat ik zoveel geduld heb voor handwerken ;D
    Fijne dag vandaag, hier probeert het zonnetje wat door te breken ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dankje Wendy! Hier ook een voorzichtig zonnetje, eindelijk!

      Verwijderen
  2. Die is zeker wauw ,wat een mooie kleuren combinatie.
    Groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danku! Ben nu al aan het piekeren over de rand er omheen... :-)

      Verwijderen
  3. Inderdaad monnikenwerk, maar wat een prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie deken zeg. Echt heel gaaf. De kleurenregel klinkt als iets handigs om te onthouden!! :-) Erg mooi.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Emily! Ja, ik gebruik die kleurenroos echt heel vaak, maar soms ook helemaal niet hoor :-)

      Verwijderen
  5. Wow Sigrid, wat wordt de deken mooi. De kleuren zijn fantastisch. Ben heel benieuwd hoe hij er straks in zijn geheel uit ziet!!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Sandra! Heb nog niet veel kunnen bijhaken intussen, dus denk dat het eindresultaat nog even op zich gaat laten wachten...:-)

      Verwijderen
  6. SO so pretty! I love all the colors together.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This is very beautiful - I love crocheted flowers for anything. Good tip with the colors.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Kimberlee! I'm also very found of flowers, they cheer you up, don't they.

      Verwijderen
  8. I am going to have to do a flower throw one of these days. Your's is so happy :o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you!! Yes, it already makes me happy to just work on it :-)

      Verwijderen
  9. Beautiful squares! The colors are perfect for fall! Thanks for sharing at the Submarine Sunday Link Party!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. This afghan is lovely! I really like the colors chosen, and the beautiful pattern for the squares. I have also chosen this as one of my EyeLoveKnots Yarn Favorites, and featured in this week's party. It's been pinned, and is scheduled to be shared on Facebook. I have a newly created Yarn Fanatic Party Featured button that you can grab in this week's post if you like :)
    Alexandra of EyeLoveKnots
    #48: http://eyeloveknots.blogspot.com/2015/08/yarn-fanatic-party-48.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, that's fantastic!!!! I will certainly get that button :-)

      Verwijderen
  11. It's beautiful so very pretty, thank you for linking to th stash link up. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Congratulations your blanket has been featured in the September stash link party. :)

    BeantwoordenVerwijderen